_______________________________________________________________________________________________
"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Rabu, 30 Disember 2015

Suplemen untuk kecerdasan minda pelajar

Assalamualaikum.

Tak lama lagi sekolah dah mula kan. Suplemen pun termasuk dalam checklist saya untuk anakanda saya yang bakal memasuki alam persekolahannya. Rizqy baru nak masuk tadika.

Kesian anak-anak kita, letih tau mereka memerah otak untuk belajar. Bangun pagi, belajar di sekolah, kerja rumah dibekalkan, balik mengaji, malam tuisyen... mana hujung minggu dihantar ke kelas-kelas kemahiran. Mereka mesti penat, stress, lenguh, migrain dan akhirnya akan memudaratkan kesihatan diri mereka.



Jika keadaan mereka tidak sihat begini, bagaimana mereka hendak menerima ilmu yang diajarkan. Keadaan inilah yang mewajibkan pelajar diberikan suplemen tambahan agar mereka dapat nutrien yang mencukupi seterusnya memiliki badan yang sihat dan minda yang cergas untuk pembelajaran yang sempurna.

Antara suplemen yang diperlukan oleh pelajar ialah;

1. Omega Guard

DHA dan EPA merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA ini mampu membantu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan. Dalam bahasa yang mudah, pengambilan Omega guard membantu pelajar meningkatkan kecerdasan otak, mudah menghafal dan lebih fokus di dalam kelas. 

2. B-Complex
B-complex sangat penting dalam membantu pelajar untuk lebih bertenang (anti-stress). Ia membantu meninggikan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan (glukos) kepada tenaga dan membantu pelajar berfikiran positif. Ini adalah kerana, apabila pelajar mempunyai mood yang bagus secara automatik pemikiran dan daya tumpuan mereka akan menjadi lebih baik.

3. Lecithin




Kolina merupakan satu komponen asetilkolina neurotransmitter yang terlibat dalam penghantaran mesej ke otak dan sistem saraf. Soya lecithin merupakan sumber utama kolina. Lecithin Shaklee diperolehi secara semulajadi daripada kacang soya. Setiap kapsul gel lembut menyumbang 530mg lecithin. Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. 

Lecithin bertindak meningkatkan bekalan choline dan acethylcholine. Acethylcholine penting untuk fungsi otak; berfikir, ingatan, konsentrasi dan lain-lain. Ia merupakan sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul ke dalam otak. Jika bekalannya cukup, maka fungsi-fungsi ini akan dapat dilakukan. Jika sebaliknya, fungsi-fungsi ini akan tergugat.

4. Mealshakes


Sangat bagus sebagai sarapan segera buat anak-anak kerana ia mengandungi nutrien lengkap untuk para pelajar.

5. Ostematrix


Ostematrix ini adalah tambahan kepada pelajar yang selalu mengalami migrain. Kalsium sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot. 

Magnesium pula penting untuk metabolisme kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang menyebabkan migrain. Ia turut membantu mengurangkan migrain dan mengurangkan frekuensinya.

Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh dan boleh tertinggal sebagai batu dalam pundi kencing.


Cadangan vitamin Shaklee;
  • 1-6 tahun : Mealshakes dan Omega Guard
  • Sekolah rendah : Mealshakes, Omega Guard, Chewable C, Vitalea for child
  • Sekolah menengah : Mealshakes, Omega Guard, B-complex, Lecithin
  • Dewasa : Mealshakes, Omega Guard, B-complex, Lecithin, Ostematrix
Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat pelajar dan juga ibu bapa semua. Saya doakan anda semua sihat tubuh badan dan dapat menempuh alam pembelajaran dengan lebih baik dan cemerlang dunia akhirat.

Salam sayang,

Shikin & Hafyz
SID 883799
0139867967








    5 ulasan:

    1. Suplement pun banyak bantu pelajar fokus dalam pembelajaran...

      BalasPadam
    2. Betul tu huda.rugi je dulu time belajar x makan betul2 bcomplex yg mak beli.hihi

      BalasPadam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      BalasPadam
    4. lecithin sekolah rendah pun dah boleh amik kan

      BalasPadam
    5. boleh kak asal dia dah pandai telan... 1-2biji cukupla

      BalasPadam