_______________________________________________________________________________________________
"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Jumaat, 2 Januari 2015

Hb turun lagi??????

Assalamualaikum.. Ramai ibu mengandung risaukan Hb turun setiap kali jumpa doktor kan? Solusi doktor, suntikan inferon. sakit tau!

pengalaman saya tiga kali mengandung sangat berbeza. mengandung anak pertama dan kedua saya mengalami masalah Hb rendah. Setiap kali checkup mesti bahagian Hb ditulis pakai pen merah. Hinggakan sebulan sebelum melahirkan anak kedua, saya diarahkan untuk mengambil suntikan inferon. Inferon tu adalah sejenis ubat yang digunakan untuk meningkatkan kepekatan darah dalam badan kita. 

inferon yang hitam legam dan menyakitkan 
rupa inferon yang hitam legam...


 

 Sini saya sharekan rekod Hb saya sehingga terpaksa menerima suntikan yang menyakitkan ini... 




Kesannya, hingga sekarang anak kedua saya dah dua tahun lebih. Sakit kesan suntikan tu sangat terasa hinggakan tersentuh pun sakit.Kesannya jangan cerita la. masih lebam macam kena dera. 

Hemoglobin berfungsi membawa oksigen kepada bayi. Jika Hb rendah
, risikonya boleh menjejaskan bayi dalam kandungan. Antaranya risikonya adalah proses pertumbuhan janin akan terbantut,bayi yang dilahirkan tidak cukup bulan dan juga yang paling bahaya boleh menyebabkan kematian kepada bayi tersebut. Manakala kesannya kepada ibu adalah boleh mengalami gejala seperti pitam atau menghadapi risiko kegagalan jantung.Ia juga boleh menyebabkan keguguran atau mengalami pendarahan sewaktu mengandung dan juga bersalin. Cara mencegahnya adalah dengan memakan daging merah,sayur Bayam dan juga ikan bilis bagi menaikkan kembali hemoglobin kita.

 Mengandung kali ketiga, alhaMdulillah... Hb sy di awal Mengandung adalah 13.4. Syok sendiri, pastu Hb turun sedikit ke 12 seterusnya 11.5... haaa saya Makin cuak. PeMeriksaan seterusnya naik balik ke 12. Caranya? Saya aMalkan set Mengandung Shaklee. Ibu-ibu boleh personal PM saya ok untuk konsultasi percuMa. Saya boleh share cara pengaMbilan yang terbaik untuk Meningkatkan bacaan Hb.

SaMpai di sini dahulu coretan saya. seMoga ibu-ibu haMil di luar sana sentiasa sihat dan dilindungi Ilahi. 

SalaM Sayang,
Shikin, 0139867967
FB : Nor Ashikin Azahari





Tiada ulasan:

Catat Ulasan