_______________________________________________________________________________________________
"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Rabu, 21 Mei 2014

ikhtiar untuk anak demam panas

Assalamualaikum... Syukur alhamdulillah anak2 saya sudah tidur. Walaupun demam, syukur si Abang x merengek seperti biasa.

Dah lama Abang x demam tau. Seingat saya macam 2-3 bulan lepas pun dia x da demam. X macam dulu setiap bulan wajib berklinik sebab demam. Sekarang, saya hanya bertemankan nutriferon & meal shakes untuk kesihatan anak2. Ada saya suapkan Abang dengan ubat batuk tadi tp tu ubat Klinik yang doktor bagi beberapa bulan lepas.

Selesai tidurkan anak2, saya dah solat isyak. Pasne lipat pakaian.... X sanggup saya buat kerja rumah bila anak demam. Macam x adil utamakan kerja sedangkan "amanah" Allah sedang perlukan ibu untuk meredakan panas yang ditanggung.

Tergerak hati kecil untuk Google tips2 lain dalam menguruskan anak demam. Biasanya memang Kita cuma;
1. Bagi ubat (sirap panadol @ ubat masuk di punggung)
2. Mandikan anak supaya suhu badan anak tidak terlampau tinggi
3. Basahkan @ lap badan anak menggunakan tuala lembap

Hasil dapatan saya, ada sahabat yang berkongsi doa2 yang diberi oleh ustaz sharhan. Amalan yang perlu diamalkan apabila anak demam ialah;



InsyaAllah semoga Kita sama2 dapat mengamalkan ikhtiar ini untuk merawat anak2 Kita yang demam. Sehingga bertemu lagi kawan2. Wassalam

Ibu Rizqy & Zahra
0139867967
Pengedar Shaklee di Tawau-Semporna
& seluruh Malaysia

1 ulasan: