_______________________________________________________________________________________________
"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Isnin, 4 Januari 2016

35 Petua Pelajar Cemerlang dari Dr Fadzilah Kamsah



Berikut merupakan petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah Kamsah. Pelajar cemerlang akan:
  1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
  2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
                         I.    kita ingat 10 % apa yang dibaca
                       II.    kita ingat 20% apa yang didengar
                     III.    kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat
                     IV.    kita ingat 70% apa yang dicakapkan
                       V.    kita ingat 90% setelah dipraktikkan

  1. Belajar secara aktif dengan pen/pensil di tangan.
  2. Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
...Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas belajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya....
  1. Belajar dalam persekitaran kondusif.
                         I.    pastikan cahaya adalah terang
                       II.    kurangkan gangguan bunyi
                     III.    tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
                     IV.    tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
                       V.    kerusi dan meja menghadap kiblat
                     VI.    jangan lupa untuk senyum
  1. Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
  2. Mengulang kaji menggunakan kaedah 'output learning' iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.
  3. Tahu teknik merangsang memori:
                         I.    memasukkan maklumat dalam memori (registration)
                       II.    menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
                     III.    mengingat kembali (recall)
                     IV.    menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
  1. Sentiasa awal dan mendahului:
                         I.    persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru.
                       II.    pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
                     III.    belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.
                     IV.    untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.
  1. Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
  2. Mempunyai teknik membaca yang betul:
                         I.    duduk dengan tegak & bernafas dengan betul
                       II.    memberikan tumpuan sepanuhnya
                     III.    menggunakan jari telunjuk untuk membaca
                     IV.    menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan
  1. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.
  2. Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.
  3. Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.
  4. Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
  5. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
  6. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).
  7. Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.
  8. Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
  9. Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.
  10. Mengulang kaji apabila mulai terlupa.
  11. Tahu petua mengulang kaji
                         I.    cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
                       II.    siapkan semua 'bekalan' dengan sempurna
                     III.    duduk tegak dikerusi yang selesa
                     IV.    baca doa penerang hati
                       V.    baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
                     VI.    fikir dan ingat kembali isi utama
                   VII.    catat/lakar
                 VIII.    semak semula ketepatan maklumat
                     IX.    ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
                       X.    buat rumusan
                     XI.    jawab soalan
                   XII.    tampal maklumat yang rumit di dinding
                 XIII.    baca doa tanda kesyukuran selepas belajar
  1. Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.
  2. Tahu petua-petua agar tidak lupa:
                         I.    jangan makan kepala ikan
                       II.    jangan makan organ dalaman
                     III.    jangan minum semasa makan
                     IV.    jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
                       V.    jangan melihat kemaluan
                     VI.    jangan melihat buih
                   VII.    jangan membaca nama pada batu nisan
                 VIII.    banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
                     IX.    banyakkan makan kismis, kurma dan madu
                       X.    banyakkan makan kekacang
                     XI.    pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
                   XII.    jangan makan sehingga terlalu kenyang
                 XIII.    jangan kencing berdiri
  1. Tahu kemahiran mengingat:
                       I.      tampal nota-nota penting di dinding
                     II.      tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
                   III.      gunakan kaedah akronim
                   IV.      reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
                     V.      pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil
  1. Cekap mengatur jadual belajar:
                         I.    mempunyai jadual belajar
                       II.    patuh kepada jadual
                     III.    buat jadual yang boleh diikuti
  1. Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.
  2. Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
  3. Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.
  4. Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
  5. Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
  6. Pelbagaikan tempat belajar.
  7. Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
  8. Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.
  9. Ciri-ciri pelajar cemerlang:
                         I.    taat kepada Allah
                       II.    mendirikan sembahyang
                     III.    menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
                     IV.    hormati & sayangi guru
                       V.    bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
                     VI.    suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
                   VII.    membantu rakan yang memerlukan
                 VIII.    berdoa dan bersyukur kepada Allah
                     IX.    sentiasa bertawakal
                       X.    mahir dalam setiap mata pelajaran


Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja. Semoga bermanfaat. :) 

3 ulasan: