_______________________________________________________________________________________________
"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Jumaat, 29 Mei 2015

Tips susu melimpah ruah....alhamdulillah

Assalamualaikum... Alhamdulillah selesai mengepam susu Ammar pagi Ne. Tips bagaimana nak dapatkan susu melimpah ialah;

1. Supply & demand - konsep yang mesti difahami. Ibu2 mesti menyusukan bayi bila bersama. Jangan tunggu baby mengamuk baru susukan. Tengok Anak dah lama tido, kejutkan dia. Kalau baby saya yang kuat tido, memang saya kejutkan.kalau tak, dia tido je sepanjang hari.

2. Minum air putih secukupnya (2-3 liter sehari)

3. Pam susu... Wajib Pam walaupun hari minggu, Kita sepanjang masa di rumah. Follow jadual mengepam harian. Walau terasa cik B awak kosong, sebenarnya susu sentiasa ada. Jaga mindset... WAJIB Pam walau sibuk camanapun. Contohnya ibu terlampau bizi. Amalkan buat 2-3 kerja dalam satu masa. Macam saya, awal pagi saya bangun letak pakaian Kotor di mesin, masak air panas, masak nasi, mandi solat mengaji... Dah habis solat, sambil mengaji saya Pam susu. Habis mengaji & Pam susu, nasi & air dah masak, kain dah bleh bilas... Haaaa banyak kan kerja settle dalam 1 masa. Ne hasil saya Pam susu secara manual masa 15minit mengaji subuh tadi. Alhamdulillah



4. Makan makanan berkhasiat, aturan waktu makan yang betul & amalkan pengambilan makanan yang boleh membantu perbanyakkan susu seperti kurma, lobak putih, betik muda.... Milk booster setiap individu berbeza. So try ...

5. Amalkan pengambilan suplemen. Bukan makan suplemen, susu mencurah macam air Paip. No.... Suplemen membantu mencukupkan keperluan vitamin dalam badan. Saya dah amalkan set penyusuan Shaklee sejak melahirkan Anak kedua sehinggalah Ammar, Anak ketiga yang menikmati kehebatan vitamin Shaklee sejak dalam perut ibu. Bila badan Kita sihat, Kita ceria, InsyaAllah air susu Kita melimpah ruah...

Salam sayang buat ibu2...saya sedia membantu anda.

Shikin, 0139867967

Tiada ulasan:

Catat Ulasan