_______________________________________________________________________________________________
"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Isnin, 6 Jun 2016

Niat puasa



Ingat jika malam ini atau besok adalah malam pertama ramadhan maka oleh Imam Syafii kita disunnahkan untuk berniat secara madzhab Maliky dengan niat berpuasa selama sebulan penuh dalam satu niat sekaligus
, contoh niatnya :

"Saya niat puasa ramadhan selama sebulan penuh pada tahun ini wajib karena Allah Ta'aala"

Selain tetap wajib bagi kita untuk berniat secara madzhab Syafi'i tiap harinya :

"Nawaitu shouma ghodin 'an adaai fardhi syahri romadhoona hadzhi sanah fardhon lillaahi ta'aala"

Faedah bagi yang mengamalkannya :

1. Jika dia meninggal sebelum genap puasa sebulan, maka tetap pahala yang dia peroleh adalah pahala puasa selama sebulan penuh, sesuai hadits Nabi Muhammad Shallahu 'alaihi wasallam :

نية المؤمن خير من عمله

"Niat seorang yang mukmin lebih baik dari amalnya"

2. Jika di tengah ramadhan kita lupa tidak berniat sebagaimana madzhab Syafi'i maka puasa kita tetap terhitung sah.

@ Habib Abdullah Shahab



*CARA LAFAZ NIAT HARIAN DAN SEBULAN PUASA BULAN RAMADHAN*

*Lafaz Niat Puasa Bulan Ramadhan (Harian)*

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ أَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى
Bahasa rumi: Nawaitu Souma Ghadin ‘An Ada-‘i, Fardhi Syahri Ramadhana Hazihis Sanati Lil’lahi Ta’ala
Maksudnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala

*Lafaz Niat Puasa Ramadhan Sepenuhnya (Sebulan)*

نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى
Bahasa rumi: Nawaitu Souma Syahri Ramadhana Kul’lihi Lil’lahi Ta’ala
Maksudnya: Sahaja aku berpuasa keseluruhan pada bulan Ramadhan kerana Allah Ta’ala


Tiada ulasan:

Catat Ulasan