_______________________________________________________________________________________________
"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Jumaat, 2 November 2018

Kenapa perlu makan supplement?



Mungkin ramai yg takut untuk telan ubat hospital. Tapi kenapa kita perlu makan makanan tambahan? Penting sangatkah suplemen ni? Sebab org yg makan atau tidak pon suplemen, kalau tuhan nak beri sakit, sakit jugak. Ada jugak yg cakap sakit tu bagus sbb kifarah dosa yg lepas. Tapi tubuh badan kita ni kan amanah Allah. Kena jaga elok2. Makan suplemen dikira sebagai salah satu cara untuk kita jaga amanah ni sebaik2nya.


Kenapa kita perlu ambil suplemen?

<3 Kita sering terdedah terhadap pencemaran alam sekitar dan radikal bebas yg menjejaskan kesihatan badan.

<3 Badan kita memerlukan dos yg lebih tinggi bagi sesetengah nutrien. Hakikatnya, nutrien hanya boleh didapati daripada pemakanan.

<3 Vitamin dari pemakanan tidak mencukupi bagi kesan pencegahan penyakit dan anti penuaan.

<3 Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin terjejas dan tercemar akibat racun serangga atau bahan kimia yg lain. Penggunaan baja sintetik dan racun perosak mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.

<3 Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan.

<3 Mengamalkan gaya hidup yg tidak sihat seperti kurang bersenam atau kurang bersukan, merokok, tidur lambat, stress, sibuk dan sebagainya menyebabkan kurangnya penjagaan diri dan mengakibatkan masalah kesihatan.

<3 Rutin pemakanan kebanyakan rakyat Malaysia yg tidak hiraukan diet yg seimbang.

<3 Gangguan penyerapan nutrien dari makanan, akibat dari pengambilan kafein, gula dan garam berlebihan, kolesterol dan lemak telah mengurangkan simpanan mineral dan mengganggu penyerapan mineral.

<3 Kehilangan nutrien dalam makanan, terutamanya di kedai makan, restoran makanan segera dan sebagainya.

<3 Kurangnya penyediaan makanan sihat di rumah.

<3 Persekitaran yg tercemar dan imunisasi yg lemah akibat kekurangan mineral dan vitamin telah menyebabkan diri mudah dihinggapi penyakit.


Sebab tu la di zaman millenium ni kita bukan sekadar kena jaga makanan kita. Lebih daripada tu kita kena tambah nilai sikit kualiti kesihatan kita dengan makanan tambahan. Sekarang ni bukan sekadar you are what you read. Tapi zaman sekarang ni, you are what you eat!

 Makanan tambahan tidakla menjadikan kita tidak akan sakit atau sentiasa sihat. Tapi makanan kesihatan akan jadikan kita selalu segar, cergas dan sihat. Itu dah pasti. =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan